Wat is Storytelling?

Wat is Storytelling?

Storytelling. Het gonst ervan op het internet en op Social Media hebben veel online marketing bureaus het erover. Hele cursussen worden erover gegeven. Boeken worden erover geschreven. Ik kan me goed voorstellen dat je niet precies weet wat het is. Of er vragen over hebt. Wat is Storytelling? Werkt het? Kan ik dat ook? Hoe kan ik beginnen met Storytelling? Om met de een na laatste vraag te beginnen: Ja! Jij kan dat ook! Ik leg je uit wat Storytelling is en hoe je het kunt inzetten voor jouw brand of merk!

Wat is Storytelling?

Inspireer mensen!

Storytelling is een manier van marketing. Je geeft informatie aan je potentiële of bestaande ideale klant door ze mee te nemen in een verhaal. Een verhaal dat interessant is voor jouw doelgroep. Wat leeft er bij ze? Waar houden zij zich mee bezig? Waar lopen zij tegenaan? Waarom hebben ze jouw product of dienst dan nodig? Dus niet traditioneel adverteren, maar vertellen van mooie verhalen die overtuigend zijn en die raken. Die blijven boeien. Belangrijk hierbij is dat je inspireert. En die connectie gaat maken. Om ze uiteindelijk mee te nemen in het verhaal naar jouw product of dienst.

Werkt het?

Ja! Ik ben ervan overtuigd dat het werkt omdat veel bedrijven die deze techniek toepassen meer herkenning bij hun publiek en klant weten te bereiken, dan een merk die dit niet toepast. Hele droge presentaties geven op een kwartaal meeting kan ook eigenlijk gewoon niet meer. Corporate businesses vinden dat vaak geweldig. Sheets met grafiekjes. De cijfertjes. Het publiek is dan wel mentaal allang uitgecheckt. Fijner toch als de directeur een mooi en pakkend persoonlijk verhaal verteld hoe hij die grote klant heeft weten binnen te slepen? En door middel van een mooi verhaal laat zien hoe de werknemers de klant op professionele wijze kunnen helpen?

Niet alleen werknemers bij grote bedrijven hebben baat bij Storytelling. Ook bezoekers op jouw website kunnen op die manier sneller aansluiting bij je vinden. En jij bij jouw ideale klant. Omdat jij het soort verhaal vertelt dat die mensen aanspreekt.

Ik heb 3 voorbeelden voor je op een rijtje gezet van merken en mensen die goede Storytelling toepassen en waarbij het heeft gewerkt:

1. Jumbo

De Jumbo vertelt het verhaal van een ‘gewoon gezin’. Met veel herkenning, humor, pakkende dialogen en leuke muziek. Deze reclame vond ik destijds met kerst enorm goed, omdat het om de kerstgedachte gaat en het een goed gevoel geeft.  Samenzijn met elkaar. Tegelijkertijd worden de producten van de Jumbo aan tafel prachtig en stylish in beeld gebracht.

2. Cola-Cola Light
Dit merk had een hysterisch populaire commercial in de jaren ’90 met hun ‘glazenwasser’. Heel slimme vorm van Storytelling ook. Het merk wilde goed duidelijk maken dat dit drankje bedoeld was voor vrouwen. En het woord “diet” deed lijken alsof het lekker light was en goed voor de lijn. Dit werd mede gecreëerd door de slanke vrouwen die ze lieten zien. Uhuh…We weten inmiddels wel beter…Het is gewoon slecht voor je, maar hey…inmiddels ben ik wél verslaafd en is het nog steeds mijn favoriete frisdrank! Dus ergens hebben ze het fantastisch gedaan. En mooie mannen in reclames doen het natuurlijk ook altijd goed. Ik heb zelfs onbewust nog een hoop reclame voor deze gasten lopen maken. Ik heb vaak vanachter mijn bureau op kantoor “Coca-cola light break!” geroepen, wanneer er weer eens een glazenwasser met een hoop machinaal kabaal naar boven werd gehesen…en die was vaak not as good looking…maar dat terzijde. We weten inmiddels wel dat Coca-Cola echt een kei is dus in Storytelling!

3. Storytelling at its finest: Barack Obama

speech. Waardoor hij President van Amerika is geworden zegt men. Dit is Storytelling at its absolute finest naar mijn mening. Waarom?

  • hij is heel persoonlijk, vertelt zijn eigen verhaal;
  • hij vertelt door middel van het gebruiken van een hoofdpersonage die het moeilijk heeft gehad als klein jongetje omdat hij gemixt was. Een blanke moeder en een zwarte vader. Een huwelijk tussen blank en zwart was destijds “not done” en hij moest zich daar vaak voor verantwoorden. Maar hij had hoop. Een knokker. Met ambitie. Met kennis. Hij wilde de wereld veranderen. Mooier maken. Mensen raken. Dit verhaal gaat niet over een fictief personage maar over Barack zelf. Hij begint zijn verhaal met de verschillen die mensen hem pijnlijk duidelijk maken, maar draait dat om naar iets moois. Hij zegt dan ook: “E pluribus unum. Uit velen één!”. Hij pakt de kleine American Dream van zijn ouders en maakt daar een nog veel grotere American Dream van: “Er ís geen links Amerika. Er ís geen rechts Amerika. Er ís geen zwart Amerika. Er ís geen blank Amerika. Er ís geen latino Amerika. Er ís geen Aziatisch Amerika. Er is maar één iets: de Verenigde Státen van Amerika. En wij beloven allen trouw aan de sterren en strepen van de Amerikaanse vlag.” Tadaaa! En zó creëer je verbinding tussen alle Amerikanen. Hij kiest ervoor om niet alleen maar voor de democraten te gaan. Hup, we nemen gewoon iedereen mee in deze campagne! Hoe briljant. Kies voor main character(s) in je verhaal en laat die ook altijd in je verhalen terugkomen;
  • hij trekt met zijn verhaal, zijn stem, zijn intonatie, zijn zinsopbouw, de mensen náár hem toe. Heeft hij het zelf geschreven? Waarschijnlijk. Misschien ook niet. Maar ik geef daar niet eens om. Ik gelóóf ‘m. Want hij vertelt het gepassioneerd, mooi en oprecht. Ook iets om goed op te letten bij Storytelling;
  • hij praat dynamisch met zijn handen. Je blijft alert en je wilt naar hem blijven luisteren. Zorg dat er dynamiek in je verhaal zit. Geen sloom gebrabbel, maar pakkende content.

Kan ik dat ook?

Ja! Jij kan dat ook! De Storytelling die je kiest kan fictief zijn of op waarheid berusten. Maar waar je goed op moet letten is dat je het consequent blijft doorvoeren. Op je website, op je Social Media kanalen, in blogs. Mensen zullen op een gegeven moment het verhaal gaan herkennen en het willen volgen.

Hoe kan ik beginnen met Storytelling?

Nu meteen al! Weet je nog dat ik uitlegde dat de Over Mij pagina veel bekeken wordt? Omdat mensen nog altijd zaken willen doen met mensen en niet met bedrijven. Je kunt op deze pagina bijvoorbeeld dus al heel mooi Storytelling gaan toepassen.

Heel veel succes ermee!

Copyright © 2017
I’m Feeling Good | All Rights Reserved | Kamer van Koophandel: 69215138

Ga naar:

 

HAPPY WEEK!

Liefs, Amina

I'm Feeling Good logo

FacebookBloglovin’InstagramPinterestTwitterYoutube

Delen:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *