Review “My Way” van Monica Geuze

Monica Geuze boek My Way

Eindelijk is het zover: Monica’s boek My Way ligt in de bus! Ik heb ernaar uitgekeken, want zoals jullie inmiddels weten volg ik haar vlogs al geruime tijd op haar YouTube-kanaal. Voor mij is zij nogal een verademing en een absolute verrijking op YouTube, omdat ik haar heel echt en eerlijk vind. Met 311.156 volgers as we speak, haar succesvolle werk als DJ, 2 singles die door haar zijn uitgebracht en haar werk voor YouTube-kanaal Concentrate, is ze de ultieme influencer. Een boek schrijven was een van haar dromen. Kan ze dat nou óók of kan ze zich beter blijven concentreren op vloggen? Check mijn review…

Review “My Way” van Monica Geuze

Introductie

Boek Monica Geuze My Way

Loslaten vindt ze lastig. Dat heeft ze met haar vlogs en ervaart ze ook met dit boek. Dat het dan ‘losgelaten’ wordt op een gegeven moment en dat is het dan. Toch kan ze daar met een mooie nuchtere blik naar kijken. Ze ziet haar vlogs en dit boek als moment opnames; op dat moment van filmen en schrijven stond ze zo in het leven. Daarom haalt ze ook geen enkele vlog weg. Ook als ze er nu niet meer achterstaat.

Voorwoord

Hierin zegt ze onder andere dat ze wil laten zien dat je niet altijd een toekomstvisie hoeft te hebben. Heel veel kinderen weten niet wat ze later precies willen gaan doen en daar is niks mis mee. Je bent dus geen hopeloos geval wanneer je niet precies weet welke opleiding voor jou geschikt is. Het is jouw leven waar jij het allerbeste van moet proberen te maken, klaar.

Boek Review Monica Geuze My Way

My Way Toen

Monica neemt ons in dit hoofdstuk mee naar haar jeugd. Ze praat over haar ouders, haar broer Matthijs en haar schoolperiode. Ik wil er niet al te veel over vertellen, want ik wil niks spoileren. Maar er zitten een aantal prachtige pagina’s tussen, waarbij ik tranen in mijn ogen kreeg. Puur en echt. Haar struggle om haar weg te vinden. Hoe het vloggen begon. Afgewisseld met hele mooie foto’s en pagina’s met haar favoriete hotspots, hang-outs en shops.

My Way Nu

Wat mij opviel en wat als een rode draad door dit hoofdstuk loopt, is hoe hard Monica werkt. School interesseerde haar niet, maar alles daar omheen heeft ze ook altijd goed aangepakt. Ze bespreekt in dit hoofdstuk een aantal van haar video’s die heel bekend zijn: Paniekaanval en Mijn Verhaal. Beiden meer dan een half miljoen keer bekeken. Ook legt ze uit dat verandering van haar als persoon in de vlogs duidelijk te zien is, maar dat dat ook logisch is als je als YouTuber bezig bent met wie je bent, wat je wil worden of wat je wil uitstralen. Over negatieve comments, dat ze vanwege privacy issues een aantal keren heeft moeten verhuizen en dat mensen nou juist interesse hebben in datgene wat ze niet wil delen.

My Way Review Monica Geuze

My Way Straks

Dit korte hoofdstuk laat zien dat Monica geen vastomlijnd toekomstbeeld heeft. Ze wil wel graag jong moeder worden. Maar niks staat verder vast. Ze ziet het gewoon wel. Wanneer iets goed voelt doet ze het, en anders doet ze het gewoon niet.

Review My Way Monica Geuze

Vriendenboekje

Het boek sluit af met een vriendenboekje. Monica heeft haar vrienden een aantal vragen gesteld, die door hen beantwoord zijn, waar zij dan weer op reageert. Een leuke toevoeging aan het boek. Ze heeft hechte vriendschappen om zich heen opgebouwd van mensen die ze kan vertrouwen. Bekend zijn betekent helaas ook dat er mensen zijn geweest die gebruik van haar hebben gemaakt. Ze hanteert hier een zero tolerance beleid voor. En terecht!

Conclusie

Ik vind dit een geweldig boek en heb ‘m dan ook in 1 avond uitgelezen. De lay out is mooi en chiq en doet af en toe denken aan een magazine die je doorleest. Ik hou heel erg van hard cover boeken, dus thanks for being no paperback! Erg mooi gedaan ook met die citaten tussendoor in handwriting-font. Het boek is als hoe ik haar vlogs ervaar: real. Het is niet mooier gemaakt dan het is. Ik herken mezelf in de struggle op de middelbare school en erna op de Universiteit. Niet weten wat je nou écht leuk vindt, maar je moet wel van alles en iedereen om je heen lijkt het wel allemaal te weten. Haar voorwoord is wat mij betreft dan ook spot on: Ik heb het gevoel dat als je in deze tijd niet presteert zoals dat op school van je wordt verwacht, je meteen gezien wordt als een loser van de maatschappij. Het is zoveel belangrijker dat je iets doet wat je leuk vindt.

Veel persoonlijke herkenning

Haar hoofdstuk Straks vind ik ook ontzettend mooi: (…) ik zal nooit iemand worden met een uitgestippeld leven. Hèhè, wat heerlijk! Iemand die dat ook heeft! Veel herkenning voor mij in dit boek en er zijn momenten geweest dat ik dit boek echt met een dikke glimlach aan het lezen was. Net als Monica heb ook ik hele mooie herinneringen aan mijn oma, die ook zo’n prachtige kaptafel had en er ook altijd uitzag om door een ringetje te halen. Af en toe moest ik ook echt een traantje laten bij het lezen. Must read wat mij betreft! Job well done Monica!
Monica Geuze boek My Way

Het boek My Way van Monica Geuze kost € 20,00 en is hier en hier verkrijgbaar.

Dit artikel kan affiliate links