Games | Review Lara Croft – Rise of the Tombraider

Games Review Lara Croft - Rise of the Tombraider

Klauterspellen noem ik het: spellen zoals Uncharted en Lara Croft. Ik hou ervan. Mijn twee favoriete action-adventure games. Nog niet eerder heb ik over deze hobby geblogd. Anders komt er weer een blogcategorie bij, dacht ik. Maar ik ben er ook van overtuigd dat alles wat een fijn gevoel of ontspanning geeft, een plekje verdiend op deze blog. In dit artikel geef ik daarp, een review over Lara Croft – Rise of the Tombraider die meer dan 75 nominaties en prijzen gewonnen heeft!

Review Lara Croft – Rise of the Tombraider

Klimmen als een malle

Dit spel had ik al een tijdje liggen, maar door mijn werk, mijn bedrijf en drukte, lukte het me maar niet om te beginnen. Nu ik vanwege een hernia veel op de bank lig, is er tijd genoeg om te gamen. In Rise of the Tombraider ben je als Lara Croft als een malle aan het verkennen, vechten, klimmen, sluipen en vechten. Tussendoor zijn er mooie en pittige puzzels die je op moet lossen. Meerdere malen heb ik daarvoor Youtube moeten inschakelen, omdat ik er zelf niet uitkwam.

Lara Croft - Rise of the Tombraider box closeup

Het verhaal

Lara Croft ontrafelt een eeuwenoud mysterie en gaat op zoek naar het geheim van onsterfelijkheid op de meest afgelegen en verraderlijke plekken van de wereld. Lara moet in dit avontuur vertrouwen op haar intelligentie en survival skills. Ze werkt samen met nieuwe bondgenoten om haar lot te bepalen en haar rol als Tomb Raider te vervullen. Dit spel heeft:

• ontzagwekkende en dodelijke graftomben
  • súpermooie graphics
  • net als Tombraider uit 2015, qua bodyshape een realistischer Lara dan vroeger. Love that! Die uit vroegere tijden leek meer op een Kim Kardashian en ja sorry, die shape vind ik echt niet realistisch én niet mooi
  • verraderlijke landschappen
  • guerrilla-gevechtsactie (de omgeving gebruiken om vijanden uit te schakelen).

Lara Croft - Rise of the Tombraider box closeup back

Harder

Ik ben superfan van Lara, dus ik vond deze game geweldig! Prachtige omgevingen en graphics, mooie actie en een goed verhaal. Bij ieder kampvuur kun je via het menu je wapens en skills upgraden. Lijkt in het begin ingewikkeld, maar al snel ga je het begrijpen. Ik heb maar één minpunt in deze game: ik vind het zo jammer dat Lara in dit deel echt een keiharde killer is. Haar karakter vond ik veel meer diepte en vooral menselijkheid hebben in de Tombraider uit 2013. Na een combat bijvoorbeeld was ze behoorlijk van slag. Haar benen door dikke sneeuw slepen deed haar rillen van de kou. In grotten door oude skeletten en bloederige menselijke overblijfselen heen banjeren deed haar in een shocktoestand verkeren. En dat is menselijk en súper logisch. Het zorgde ervoor dat je goed meegesleept werd in het verhaal. Ik vond het tof van de spelmakers dat ze haar gevoeligheid meegaven. Wanneer ze een dier met pijl en boog in het vorige deel had gedood voor voedsel, zei ze oprecht sorry tegen het dier en stond ze er even bij stil dat ze hierdoor kon overleven.

Deze mooie karaktertrek heb ik nu wel echt gemist. In deze Lara Croft – Rise of the Tombraider, killed ze er links en rechts flink op los en is dat gewoon allemaal de normaalste zaak van de wereld. Ik weet niet waarom die hardheid erin is verwerkt, but I don’t like it.

Conclusie

Een prachtige game met fantastische graphics en een easy going gameplay. Mooie omgevingen. Het verhaal en de persoonlijkheid van Lara vind ik echter minder goed dan in Tombraider uit 2015.

Trailer