Read & Relax | Recensie Café Zon & Zee van Jenny Colgan

Het is weer zover! Ik word er weer goed mee geconfronteerd dat ik januari geen leuke maand vind. De overgang van de zomer naar de koudere maanden vorig jaar in oktober was ook echt een dingetje. Terwijl mijn geboortemaand mij normaal gesproken altijd vrolijk maakt. Maar dit keer, nee, ik vond er niks aan. En nu in januari, nu alle feestdagen achter de rug zijn, denk ik, mehhh…wat ben ik dit zat zeg! Opstaan zonder zon en dat voor een te lange periode is duidelijk niet meer aan mij besteed. Daarom is het zo heerlijk om begin januari een vrolijk berichtje in je inbox te krijgen van uitgeverij Luitingh-Sijthof Amsterdam. Of ik een vooruitexemplaar wil recenseren van het vrolijke boek Café Zon & Zee van Jenny Colgan. Wat ontzettend leuk, vooral als ik op de achterkant lees dat ik met dit boek volop vitamine F: Feelgood krijg! Hahahaha, love it!

Cover

De boek cover is al echt een plaatje. Heerlijk! Bloemen, een vogel, terrasje, natuur, uitzicht op zee. En een quote van Jill Mansell: “Mijn favoriete schrijver”. En inderdaad, als je van Jill Mansell, Sophie Kinsella en Lynn Messina houdt, zit je met dit boek goed!

Er vallen me trouwens drie dingen meteen op:

1. Jenny draagt dit boek op aan alle verpleegsters. “Omdat jullie fantastisch zijn!” Zo lief!
  2. Een persoonlijk bericht van Jenny aan de lezer, voordat het boek begint. Ook weer heel lief. “Ik hoop zo dat je van Café Zon & Zee geniet. Het is een heel persoonlijk boek, want vorig jaar kwam ik, net als Flora, na lange tijd weg te zijn geweest eindelijk thuis in het land waarin ik ben geboren, en ik ontdekte dat het al die tijd op me had gewacht.”
  3. Achterin het boek staan Schotse recepten!

Het verhaal

Het verhaal gaat over de Schotse Flora die na haar jeugd op het afgelegen fictieve eiland Mure, voor een carrière in Londen kiest. Ze is enorm toe aan de anonimiteit van een grote stad. Het boek heeft alle ingrediënten om heerlijk in weg te dromen: een groot advocatenkantoor in de stad waar Flora werkt, een opdracht die ze krijgt van haar werkgever waardoor ze plotseling terug moet naar haar geboorteplek – juist wanneer ze net gewend is aan Londen -, prachtige natuurtaferelen van het mooie eiland en heerlijke gerechten. Maar er is ook aandacht voor de serieuze dingen in het leven: de dood van een ouder in haar jeugd en de moeizame relatie met familieleden die daar niet over kunnen praten. Van begin tot eind volg je Flora op de voet en kom je steeds meer over haar en haar verleden te weten.

Café Zon & Zee van Jenny Colgan

Persoonlijke leeservaring

Ik vind dit boek echt heerlijk. De persoonlijke struggles waar Flora mee zit worden op een mooie en luchtige manier verteld. Heel persoonlijk ook zodat je echt een band met haar opbouwt. Het is ook niet alleen maar vanuit haar perspectief geschreven. Soms word je ook met andere personages meegenomen in het verhaal. En de schrijfstijl is heel vrolijk en gezellig.

De onverwachte carrièreswitch die in deze tijd voor zoveel vrouwen heel herkenbaar is, is natuurlijk een prachtig element in het verhaal. En ook zo herkenbaar voor mezelf. Love it!  Steeds meer wordt er naar het moment toegewerkt dat Flora gedwongen wordt om te dealen met haar verleden, het heden en de toekomst. En dat ze een beslissing moet maken. Want waar voelt ze zich thuis? Londen of Mure?

Café Zon & Zee - Jenny Colgan

Café Zon & Zee is een heerlijk en vrolijk verteld verhaal met een flinke dosis romantiek en eilandgevoel: de ideale feelgoodroman! Fijn ook om in de winter toch even weg te dromen naar de zon.

Doe jezelf dit boek lekker cadeau of vraag ‘m voor Valentijn! Een echte aanrader!