Eindelijk is het zover: je bent ten huwelijk gevraagd! Yassss! En je hebt “Jaaaa!” gezegd! Gefeliciteeeeerd! Maar dan? Nou, kan ik je vertellen: dan BEGINT het pas! Deze blog vertelt je hoe je in een paar stappen een kleine en mooie bruiloft regelt. Persoonlijk, niet teveel gedoe en helemaal in jullie smaak. Ik ben op 24 januari 2020 getrouwd en heb alles zelf geregeld in een tijdsbestek van 4 ½ maand, zonder weddingplanner. Als je een beetje van regelen houdt zoals ik en dat ook goed kan, dan lukt dat makkelijk. Let’s goooooo!
Lifestyle | Een kleine en mooie bruiloft regelen
In dit artikel laat ik je zien hoe ik onze kleine en mooie bruiloft stap voor stap geregeld heb. In andere blogs zal ik dieper op sommige stappen ingaan, bijvoorbeeld over welk trouwboeket ik heb gekozen, onze trouwkaart, de trouwlocatie enzovoorts. Er zijn talloze manieren om een kleine bruiloft te regelen, ik heb het op deze manier en in deze volgorde gedaan en dat werkte! Tip: koop een mooi notitieboek waar je alles dat met jullie komende bruiloft te maken heeft, in opschrijft. Dan heb je alles mooi bij elkaar.
Stap 1. Voorkeursdatum, budget en soort bruiloft bepalen
Na de verloving begint alles pas! Want wanneer gaan jullie trouwen? Wanneer jullie de voorkeursdatum samen bepaald hebt, kun je je kleine en mooie bruiloft stap voor stap verder regelen. En wat is jullie budget? Vooral als je het klein wil houden is het een uitdaging om je aan het budget te houden, als je niet oplet zit je er zo overheen. En wat voor ‘soort’ bruiloft willen jullie? Een kleine, een grote, een feest of geen feest? Wij kozen voor een huwelijksceremonie op locatie en een huwelijkslunch aan een lange tafel met bruidstaart toe. Klein, simpel, met aandacht voor details en reuzegezellig.
Stap 2. Wie nodig je uit
De volgende stap is een gastenlijst maken. Wij wilden ons huwelijk bewust klein en intiem houden, zodat we met iedereen die er was rustig konden kletsen, en ook de kinderen die er waren aandacht konden geven. Dat vonden we belangrijk. We kwamen op 23 personen uit, inclusief de fotografe, voor de hele dag. Het aantal mensen bepalen en dan verder regelen is belangrijk, omdat je dit aantal overal bij nodig hebt. De locatie(s), de gemeente, voor het aantal trouwkaarten enz.
Stap 3. Locatie regelen
Wil je op locatie trouwen (en daar misschien ook de verdere dag doorbrengen met de gasten) en niet in het stadhuis? Bedenk dan goed waar (wat past bij jullie? Waarbij voelen jullie je op je gemak? Hoe wil je het aankleden?) en bel of jullie voorkeursdatum mogelijk is met het aantal mensen. Handig is om dan vervolgens een afspraak te maken, om het volgende te bespreken:
– wat er dan mogelijk is ja/nee
– de aankleding (of je dat zelf kunt regelen en of iemand van de locatie jou daarbij kan helpen ja/nee)
– hoe laat
– hoe lang
– het menu (á la carte of zelf samengesteld door jullie samen met het restaurant)
– kunnen ze die dag verder goed aan jullie wensen voldoen?
– de muziek waar de bruid mee binnenkomt en de muziek wanneer het huwelijk gesloten is (walk-in/walk-out muziek)
– als je op die locatie de hele dag aanwezig bent, is daar dan alles mogelijk wat je wenst?
– is het parkeren goed geregeld? (kan er in de buurt makkelijk geparkeerd worden, heeft de locatie misschien een aantal parkeerplaatsen tot z’n beschikking die dag?)
– de prijs.
Als je op het stadhuis wil trouwen en erna op locatie verder wil, dan kun je voor de locatie waar je later heengaat, de punten hierboven in gedachten houden. Maar voor de huwelijksceremonie op het stadhuis kun je het beste contact opnemen met de betreffende gemeente.
Stap 4. Trouwambtenaar regelen
Vervolgens regel je de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (ook wel BABS genoemd). Die mag je zelf kiezen. Check of diegene op die datum ook kan. Vaak vind je de diverse BABS op de website van de gemeente waar je wil trouwen. Let op: als je een trouwambtenaar op locatie laat komen, ligt de prijs hoger dan in het stadhuis. Met de BABS heb je vooraf aan het huwelijk vaak nog een persoonlijk gesprek.
Stap 5. Gemeente mailen en voorkeursdatum aanvragen
Wanneer je gaat trouwen, moet je de gemeente waarin je trouwt daarvan op de hoogte stellen en de datum vast laten leggen, onder andere voor de BABS. Maar ook om de trouwakten bijtijds op te laten stellen. Ik heb een mail gestuurd naar de afdeling burgerzaken van die gemeente om onze voorkeursdatum aan te vragen. Voor de zekerheid heb ik ook een tweede voorkeursdatum meegestuurd. In deze mail wilde de gemeente ook graag beantwoord zien:
– welke ceremonie we wensten
– onze namen en geboortedata
– trouwdatum
– verdere gegevens van jezelf en je partner
– hoe laat je het graag zou willen
– aantal mensen
– welke trouwambtenaar je wil.
Ik ontving vrij snel per mail antwoord dat de datum en tijd mogelijk was en dat de voorkeursdatum bevestigd was.
Stap 6. Trouwlocatie laten weten dat voorkeursdatum vaststaat
Vaak bel je de trouwlocatie/feestlocatie (wanneer die op een andere plek is dan het stadhuis) ook nog even, om te laten weten dat de datum ook bij de gemeente is goedgekeurd en dat alles nu echt door kan gaan. Yayyyyy!
Stap 7. Huwelijksmelding
Ik ontving na stap 5 een tweede mail van de gemeente, met daarin linkjes naar documenten die ingevuld moesten worden. Dit is de zogenaamde huwelijksmelding voorafgaand aan het huwelijk. Alleen met een goedgekeurde melding, mag je trouwen. Vroeger heette dit ondertrouw.
Dit is wel even een gedoetje. Je krijgt gelukkig ruim de tijd om dit te regelen (twee weken) maar die heb je ook hard nodig omdat jullie in die tijd jullie getuigen moet vragen en ook al voor jullie huwelijk dingen aan het regelen zijn. Alles komt in deze periode zeg maar een beetje bij elkaar en dat kan stressvol zijn. Je kunt trouwens al één jaar van te voren de documenten voor je huwelijksmelding opsturen. Dus als je één jaar van tevoren al wil beginnen met regelen, dan kan dat!
Welke documenten je voor de huwelijksmelding moet invullen:
– melding voorgenomen huwelijk
– kopieën van legitimatiebewijzen
– getuigenlijst en kopieën van hun legitimatiebewijzen
– wensenlijst ceremonie
– verzoek wijziging naamgebruik
– eventueel ontheffing verkeersregels aanvragen als je toegang tot het autovrij gebied van de binnenstad nodig hebt om de locatie te bereiken.
Stap 8. Trouwlocatie en feestlocatie verder goed regelen/uitwerken
Als het goed is, weten deze mensen allemaal al van jullie huwelijk af en staat die in de agenda. Maar dan moet deze kleine en mooie bruiloft natuurlijk nog verder geregeld en aangekleed worden. Dit vond ik enorm leuk om te doen. Mijn man (toen nog mijn vriend) is heel makkelijk en lief en ik kreeg de vrije hand. Toch deed ik alsnog alles in overleg met hem. Trouwen doe je samen, niet alleen. Al heb je nog zoveel mooie sprookjes en scenario’s in je hoofd. Oh ja, en doe dit overleggen trouwens niet als-ie/zij net uit zijn/haar werk komt en bezweet in de deuropening staat. Laat hem/haar van alles zien op een goed moment (mannen vinden het bijvoorbeeld fijn om in één keer goed ingelicht te worden en niet 100 keer in één maand) en overleg samen wanneer het jullie beiden uitkomt! Hele belangrijke tip om de sfeer rondom het huwelijk fijn en romantisch te houden. Want het kan echt wel stressvol zijn. Ook is het uiteraard belangrijk dat je in goed overleg dingen regelt met de locatie(s). Daar heb ik ook een handig stappenplan voor, dat leg ik uitgebreid uit in een ander blog.
Dingen waar je bij deze stap aan kunt denken:
– bruidstaart regelen (laten bezorgen op locatie is het handigst)
– aankleding locatie regelen.
Stap 9. De bekendmaking
Soms moet je eerst van alles regelen voordat je goed aan deze stap kunt beginnen. Zo wilden wij in onze trouwkaart de locatie van de huwelijkslunch vermelden en waar de gasten konden parkeren en hoe dat geregeld was met uitrijkaarten. Dus dat heb ik eerst allemaal geregeld voordat de definitieve trouwkaart verstuurd werd.
De belangrijkste mensen heb je, als het goed is, vanwege stap 7 al mondeling ingelicht over jullie huwelijk. Nu je alle informatie bij elkaar hebt en alles door kan gaan, kun je
– eventueel save the date kaarten versturen en de
– trouwkaarten versturen.
Stap 10. Een kleine en mooie bruiloft regelen: de details
En dan: de laatste dingetjes regelen! Het is bijna zover en nu komt het aan op details. Spannend! Denk hierbij aan:
– trouwjurk/trouwkostuum & prachtige sluier
– mooie trouwschoenen
– ringen
– ringendoosje
– trouwboeket
– bruidskapsel, bruidsmake up en nagels
– trouwauto en versiering auto
– trouwfotografe
– aankleding ceremonie
– tafelplan
– bedankjes
– ceremoniemeester [deze persoon is onmisbaar en goud waard, net als de getuigen en alle gasten natuurlijk. Maar een ceremoniemeester let op details en houdt bij of alles op schema loopt gezien de tijd. Bij mij was de ceremoniemeester ook nog eens mijn getuige. Als je een goede hebt (like meeee, I was sooo lucky!), loopt de dag op rolletjes!]
– cadeautjes voor getuigen en ceremoniemeester
– uitrijkaarten/parkeerkaarten wanneer er in een parkeergarage geparkeerd wordt.
Een handig to do-lijstje
Natuurlijk is dit niet een in steen gebeiteld stappenplan, maar het werkte voor mij heel goed. Ik hoop dat ik je dan ook heb kunnen inspireren om een kleine en mooie bruiloft te regelen. Zie het als een handig to do-lijstje. Ik weet nog goed dat iemand tegen mij zei: “Amina, of je nou een kleine of grote bruiloft moet regelen, je moet toch alle stappen doorlopen”. Dus misschien kun je dit ook wel deels gebruiken voor een grote bruiloft. Rest mij nog één ding te zeggen:
Als je binnenkort gaat trouwen: gefeliciteeeeerd!
De geweldige mensen & bedrijven in deze blog,
die Cevat en mij geholpen hebben deze dag
nog mooier en specialer te maken:
Onze vrienden + kinderen & familie
Getuigen en Ceremoniemeester
Onze trouwfotografe (ook van de foto’s in deze blog): Dian Dillema Photography
Het pak van de Bruidegom: Suitsupply
Burgemeesterskamer foto 2 (fotomoment na trouwceremonie): Het Oude Stadhuys
Trouwringen: De Gunst Juwelier
Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand: Mevrouw Margreet Rap
Zou jij willen trouwen, of ben je al getrouwd?
En heb je dat zelf geregeld?
Liefs, Amina
Volg mij:
Facebook – Instagram – Pinterest – Twitter – Youtube – TikTok
Ga naar:
- Mijn Lifestyle blogs
- Mijn Beauty blogs
- Mijn Wonen blogs
- I’m Feeling Good Voor Content Creators
- Over mij & contact
- Collabs
- Feel Good Services
wauw je hebt er een prachtig artikel van gemaakt zeg, wat tof!
ik ben al 17 jaar getrouwd en heb toen alles zelf geregeld :D
Ik ben al getrouwd, en kan me er nu niet zo heel veel meer van herinneren. Maar het was wel een mooie dag : )
Ik was gevraagd om ceremoniemeester te zijn voor de bruiloft van mijn vriendinnetje vorig jaar, uiteindelijk was ik eigenlijk meer wedding planner, want heb overal bij geholpen. Maar ik vond het super!!
Ja, getrouwd! Nu 8 jaar en dat hebben we zelf geregeld. We wilden het graag klein houden ook omdat ik toen 7 maand zwanger was en niet zo’n zin had in al die drukte.
Niet getrouwd, wel samenwonend. Misschien komt het er nog van…
Wat een handige tips
Heel leuk om te lezen, aan al die stappen denk je 123 niet zo snel als je denkt ‘oh leuk we gaan trouwen!’
Denk dat vele toekomstige bruidjes hier wat aan hebben.
Duidelijk stap voor stap artikel. Zeker handig als je in deze Corona tijd gaat trouwen, denk ik.
Wat een handig overzicht, er komt toch heel wat bij kijken. Wij zijn niet getrouwd maar wonen wel wettelijk samen
Handig hoor dat je de stappen zo hebt opgeschreven, daar maak je vast veel mensen blij mee!
Zeer handig allemaal. Het lijkt me super om te trouwen op een dag. Ik ben nog niet getrouwd. Maar wel een handige informatie voordat ik ga trouwen. Bedankt voor je tips.
Zeer handig allemaal. Het lijkt me super om te trouwen op een dag. Ik ben nog niet getrouwd. Maar wel een handige informatie voordat ik ga trouwen. Bedankt voor je tips.
Echt zo fijn dat je blogs gaat schrijven over allemaal onderwerpen die met trouwen te maken hebben! Wij willen in 2022 trouwen, omdat ik eerst helemaal beter wil zijn. Wel vind ik het fijn om van tevoren goed duidelijk te hebben wat er allemaal geregeld moet worden. De bruiloft gaan wij ook zelf regelen. Dat lijkt me veel leuker dan het inhuren van een weddingplanner. Ik ben ook goed in het plannen en organiseren van dingen, dus mijn eigen bruiloft gaat zeker lukken, haha! Ik kijk uit naar je andere bruiloftposts! <3
Wij zijn met z’n tweetjes (met niemand erbij dus;-)) in Frankrijk getrouwd, echt een geweldige en unieke ervaring was dat. Toen is alles voor ons geregeld. De maand erna zijn we in Nederland officieel getrouwd met vrienden en familie erbij en dat hebben we vrij klein gehouden, maar evengoed komt er nog best wat bij kijken;-)
Wat een fijn artikel, heel erg handig om zo alles op een rijtje te zien!
Liefs, Anne