Hoe zet je Instagram in voor je business: 12 tips!

Hoe zet je Instagram in voor je business 12 tips!

Toen ik net met Instagram begon, had ik echt geen flauw benul wat ik er allemaal mee kon doen. Ik dacht in eerste instantie dat ik er foto’s die ik gemaakt had op kon plaatsen en foto’s van anderen kon bekijken. Nou is dat natuurlijk ook wel in essentie waar Instagram om gaat. Maar qua marketing van je onderneming kun je er zoveel meer mee! Ik geef jou 12 tips om het beste uit Instagram voor je business te halen.

Hoe zet je Instagram in voor je business: 12 tips!

Gebruik altijd hashtags

1. Stap over naar een zakelijk account

Instagram is echt een fijne manier om aan nieuwe klanten te komen, dus stap over naar een zakelijk account. Dit kost niets en je krijgt dan een goed inzicht in je statistieken. Daarnaast kun je een contact button maken en promoties creëren.

  • Ga naar je pagina > klik rechts bovenin op de 3 verticale puntjes;
  • Scroll naar beneden naar “Business Settings”;
  • Kies daar de optie “Switch to Business Account”;
  • Koppel je Instagram pagina aan je FB bedrijfspagina;
  • Stel je bedrijfsprofiel in door je e-mail, telefoonnummer en adres op te geven;
  • Done!

2. Gebruik je bedrijf als locatie

Met een zakelijk account kun je bij het posten van een foto je bedrijfslocatie gebruiken indien nodig! Zo kunnen klanten je ook weer makkelijker vinden. Een locatie vermelden die echt bestaat, schept ook vertrouwen.

3. Gebruik altijd hashtags

Gebruik bij elke foto hashtags. Ik plaats ze nooit onder mijn foto maar in een comment eronder. Hashtags kunnen namelijk afleiden van het verhaal dat je wil vertellen én ik vind het esthetisch ook mooier. Als je hieronder op de foto op “comments” klikt dan zie je hoe ik het doe. Je mag 30 hashtags maximaal gebruiken. Door hashtags geef je je foto een groter bereik mee. Iedereen die in Instagram zoekt op “business” kan in die feed mijn foto vinden, omdat ik dat woord voorafgegaan met een hashtag gebruik hebt.

 

Bouw een mooie relatie op met je volgers

4. Branding

Zorg ervoor dat je feed een mooi geheel is. Gebruik mooie foto’s. Ik gebruik voor mijn zakelijke feed van A Blogging Company alleen maar stockfoto’s. Ik vind dit persoonlijk het mooist en het creëert rust. Zorg ervoor dat

  • dezelfde (brand)kleuren in de feed terugkomen;
  • je een terugkerend thema hebt (bij mij is dat Lifestyle/de mooie dingen in het leven/schrijven/online werken/een eigen business hebben/fijne flexibele werkplek hebben);
  • je foto’s een bepaald gevoel opwekken.

5. Bouw een mooie relatie op met je volgers

Jouw volgers zijn je (potentiële) klanten. Bouw dus een mooie relatie met ze op. Post minimaal 1 x per dag zodat je begint op te vallen en werk aan de interactie met je volgers. Like elke positieve reactie en gebruik ook de reply knop om een gesprek aan te gaan.

Ga daarnaast echt actief online op Instagram netwerken. Like foto’s die je mooi vindt, plaats een reactie wanneer je door een foto geraakt wordt. Ga mensen volgen die je aanspreken en in dezelfde branche zitten als jij en investeer op die manier in Instagram. Trek hier elke dag minimaal 15 minuten voor uit. Je zult zien dat je Insta-netwerk groeit!

6. Reageer altijd

Wat ik geleerd heb van de grote bloggers in Nederland, is om áltijd te bedanken voor een positieve reactie onder een blog/Tweet/Insta post/FB reactie enz., door die te liken en om altijd elke vraag die gesteld wordt door een lezer te beantwoorden. Voor een online business is die interactie heel belangrijk. Geeft iemand je positieve feedback, bedank daar dan gewoon even voor. Het is zo’n kleine moeite!

7. Een mooi en duidelijk profiel

Wanneer ik een mooie foto en feed zie, kijk ik ook meteen altijd even naar het profiel van diegene. Wanneer die ook goed in elkaar zit en mij aanspreekt, ben ik sneller geneigd om op “Follow” te klikken. Je kunt aan de volgende opties denken:

  • Name: je eigen naam gevolgd door je bedrijfsnaam;
  • Bio: wat je doet;
  • Bio: vertel waar jij in uitblinkt met je business;
  • Bio: je kwaliteiten;
  • Website: wanneer je blogt, altijd hier specifiek linken naar je artikel in plaats van je algemene website-url (zie hiervoor ook tip 8).

8. Link in bio

Na het schrijven van een blog wil je die natuurlijk graag delen op Social Media. Wijs je volgers de weg door onder de foto te schrijven dat ze via de link in bio je blog kunnen vinden. Geef in de bio vervolgens ook de exacte url van je blog. Zo kan iedereen met 1 klik bij je content komen. Inmiddels heb ik een link naar linktree geplaatst, zodat ik mijn volgers naar meerdere artikelen en mijn homepage kan leiden.

9. Goede content met Storytelling

In dit artikel over Storytelling leg ik uit wat dit is en hoe je het voor je business kan inzetten. Soms zie je mensen onder een Instagram foto 1 woord plaatsen, bijvoorbeeld “Mood”. Dat kan prima als afwisseling, maar om echt die verbinding met je volgers te maken, heb je goede content nodig. Ook op je Social Media. Het is bewezen dat dat met Storytelling beter werkt. Mensen houden nu eenmaal van verhalen met een persoonlijke touch.

10. Tag/hashtag personen & bedrijven voor eventuele feature of regram

Vergroot je bereik door personen en bedrijven te taggen (of een speciale hashtag te gebruiken zoals #HEMA). Wanneer ze jouw foto featuren krijg je een nog groter bereik.

11. Gebruik meerdere talen

Wanneer je je verhaal vertelt, is het wel zo fijn wanneer anderstaligen dit ook kunnen lezen. Ik volg bijvoorbeeld een Française die haar verhaal in het Frans en in het Engels vertelt. Daar ben ik haar heel dankbaar voor. De foto’s leven voor mij dan nog meer. Ik denk niet dat ik haar was blijven volgen als het alleen maar in het Frans was geweest. Ik kan haar dan letterlijk en figuurlijk niet volgen :-) Ik kies er dus ook voor om mijn verhaal onder de foto’s in 2 talen te vertellen. Ook gebruik ik Nederlandse en Engelse hashtags zodat het bereik van mijn foto groter is.

12. Maak video’s

In het algoritme van Instagram speelt video een steeds prominentere rol. Je kunt Live gaan, een Insta story maken of langere content maken via IGTV. Een Insta story is een kort filmpje of een compilatie foto’s dat door Instagrammers de wereld ingezonden wordt en 24 uur blijft staan voor hun volgers. Zo kun jij jouw verhaal van de dag vertellen. Ook weer een mooie vorm van Storytelling! Met IGTV heb je echt een soort van eigen videokanaal binnen Instagram. Ik moet zeggen dat ik er nog niet echt wild van ben, jij?

 

HAPPY GRAMMING!

IFG logo 2

Volg mij: FacebookBloglovin’InstagramPinterestTwitterYoutube

 

Ga naar:

Delen:

1 Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *