Snel in slaap vallen, zo doe je dat!

Lekker snel in slaap vallen: zo doe je dat!

Lekker slapen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. En laten we wel wezen, het hangt ook van best veel dingen af of je lekker kunt slapen. In dit artikel geef ik je 5 tips waarmee ik je hopelijk een beetje op weg help om snel en rustig in slaap te vallen. Sommige tips kosten wat tijd om aan te wennen, maar dan slaap je ook als een roosje!

Snel in slaap vallen, zo doe je dat!

Ik ben zelf eigenlijk nooit een goede slaper geweest. Als kind al niet. Wilde nog zoveel doen en vooral kletsen. Met mijn poppen, met de kat. Maakte niet uit met wie. En op volwassen leeftijd was dat niet veel beter. Zo had ik mezelf een apart slaapritme aangeleerd omdat ik dacht dat ik in mijn studententijd ’s nachts het beste kon leren. Want dan was het tenminste lekker rustig in het studentenhuis wanneer iedereen sliep. Ik dronk daarbij ook nog eens liters koffie om wakker te blijven. Alles leuk en aardig, maar het is niet goed voor je. Ik ben daarom sinds kort begonnen met deze fijne slaaptips en ze werken heel goed voor mij!

Tip 1. Maak je slaapkamer slaapproof

Waar je mee kunt beginnen is je slaapkamer slaapproof maken.  Dit doe je door:

— Te slapen in fris en schoon beddengoed.

— Je kamer lekker koel te houden en zonder verwarming aan te slapen.

— Rustige tinten in je slaapkamer te hebben voor bijvoorbeeld je accessoires en niet én de muur én de meubels én de accessoires in drukke kleuren te kiezen.

— Te zorgen voor een constante ventilatie (wij slapen zowel in de winter als in de zomer met een luikje open, dus er komt altijd frisse lucht binnen) en het echt goed donker te houden met zonwerende gordijnen.

Tip 2. Ga voor comfort

Ga voor comfort in de slaapkamer. Iedereen ervaart stress in het leven en slaap is een manier van je lijf om alles te resetten. Een goed matras is dus ontzettend belangrijk en om het allemaal nóg relaxter te maken kun je kiezen voor een topmatras 160×200 of een topdekmatras 180×200. Wanneer je dure matras een beetje begint in te zakken in het midden of wat versleten raakt, hoef je niet meteen een nieuwe te kopen. Leg er eerst nog een topper op en je matras kan zo weer een tijdje mee!

Tip 3. Doe aan een ‘slaaproutine’

— Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Ja, ook op je vrije dagen. Je lichaam is er namelijk voor gemaakt om overdag actief te zijn en ’s avonds te ontspannen en te slapen. Als je je lichaam hierop traint en in de avond op tijd naar bed gaat, zal je lijf hieraan wennen en zul jij sneller in slaap vallen.

— Zorg dat je tussen de 7 en 9 uur slaapt. Het is bewezen dat dit genoeg uren zijn om goed bij te tanken.

— Slaap ’s nachts en niet overdag. We hebben een interne klok die daar ook op gemaakt is. We hebben als mens daglicht nodig. Daarom moeten we ook extra lief zijn voor mensen die nachtdiensten draaien en overdag slapen. Hun interne klok is omgedraaid en daardoor ook verstoord. Mensen in de zorg doen dit voor ons. Ik vind dat heel wat! En die powernaps overdag op kantoor waar sommige time management guru’s het over hebben? Ik zeg: niet doen!

Tip 4. Luister naar een oersaaie podcast

Echt hoor, deze werkt bij mij altijd. Ik kan mijn ogen niet openhouden bij podcasts die over economisch nieuws gaan. Ik val meteen in slaap! Dus kies een podcast uit met een onderwerp dat je echt nul aanspreekt, koptelefoon op en zzzzzzzzzzzzz!

in slaap vallen

Tip 5. Creëer een avondritueel & hou je eraan

Deze ken je waarschijnlijk al, maar je eraan houden…dát is de kunst! Hier mijn avondritueel. Misschien helpt het jou ook:

— Begin je dag al na het avondeten rustig af te bouwen. Voer geen zware gesprekken meer met een vriendin of je partner, kijk geen heftige discussieprogramma’s  meer (maar kijk lekker naar een comedy, een ontspannende tv show of doe een bordspel met elkaar). Knuffel je partner of je kat eens wat meer en kijk je partner wat meer echt in de ogen aan. We leven steeds meer langs elkaar heen en dat is gewoon zonde!

— Kijk vanaf 22u niet meer op je mobiele telefoon en leg hem weg, bijvoorbeeld op een dressoir of alvast op je nachtkastje.

— Spreek met jezelf af dat je nog wat kleine dingen doet maar om 23u écht op bed moet liggen. Je kunt tussen 22u en 23u dus nog je tanden stoken en poetsen, naar het toilet gaan, een kopje thee maken en op bed opdrinken, je kleren en tas klaarleggen, je brood klaarmaken en in je agenda kijken hoe je dag er morgen uitziet. Nope, nog steeds kijken we niet op de telefoon! Ook al zien we berichtjes binnenkomen. Morgen weer. We zetten alleen de wekker nog en leggen hem op ons nachtkastje of beter nog, op het dressoir in de kamer zodat je je bed uit moet als de wekker gaat. Zo kun je ook niet snoozen! Yep, snoozen is ook een killer! Don’t!

— Op bed kun je nog wat bladzijden uit een boek lezen en als het echt moet, nog wat tv kijken of naar een (saaie) podcast of rustige muziek luisteren. Ik mediteer altijd in bed voor ik ga slapen, maar ik heb mezelf geleerd daarbij niet in slaap te vallen. Als je dat wel hebt, kun je dat bijvoorbeeld beter op de dag of tussen 22u en 23u doen.

— En nu komt het. Ben je nog niet moe? Prima. Dat is helemaal ok. Dan tóch het licht uitdoen en gaan liggen en proberen te slapen. Je kunt waarschijnlijk nog lang niet slapen omdat je nog aan dit avondritueel moet wennen. Nachten wakker liggen kan daar dus bij horen. Dat geeft niet, maar geef het ook niet op. Ga geen tv kijken of weer je mobieltje erbij pakken. Dat maakt je weer alert. Ga dan liever eventjes uit bed en drink een glas water of naar het toilet. Maar daarna gewoon weer naar bed, licht uit en proberen te slapen. Klinkt heel kinderachtig, maar ergens zijn we het volwassen slaapgedrag volledig kwijtgeraakt. Dus we moeten het ook weer even op deze manier oppakken.

Snel in slaap vallen, zo doe je dat!

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om lekker snel en rustig in slaap te vallen. Als je helemaal loesoe was, dan kan het echt even duren voor je erin zit. Hou vol. Enne, welterusten ;-)

 

 

Kun jij snel in slaap vallen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *