10 x langer van daglicht genieten in de herfst en de winter

10 x langer van daglicht genieten in de herfst en de winter

De zomer is nu echt voorbij. De wind raast terwijl ik dit schrijf om het huis heen en dikke regendruppels kletteren op de oppottafel die op ons balkon staat. In een tuin of op het balkon is het nu echt niet lekker toeven. We vluchten met z’n allen snel naar binnen omdat we geen last willen hebben van de wind en de regen. En in de winter blijven we binnen vanwege de kou. Maar is dat wel gezond voor ons? En hebben we het daglicht juist dan niet heel hard nodig? In deze blog laat ik je zien hoe je 10 x langer van het daglicht kan genieten in de herfst en de winter!

10 x langer van daglicht genieten in de herfst en de winter

Hoe tegenstrijdig het ook is (want het liefst willen we cocoonen), tóch is het beter voor je om niet alleen maar binnen te zitten in de winter. Daglicht en de zon zijn essentieel voor je gezondheid. Het zorgt onder andere voor een beter humeur door de vitamine D. Maar hoe doe je dat? Hoe pak je zoveel mogelijk daglicht mee in die donkere periode?

1. Zet je bureau bij het raam

Dit is een lastige. Want als je in loondienst bent, heb je hier vaak niet veel over te zeggen. Probeer het toch duidelijk te maken aan je leidinggevende, als je gevoelig bent voor het missen van daglicht. Plaats je bureau bij het raam en als dat niet kan, zo dicht mogelijk bij een raam. Zo heb ik een keer een mooie baan afgeslagen, want ik wilde niet de hele dag in een achterafgelegen hok zitten zonder daglicht.

Werkplek bij het raam

2. Lunchpauze = wandelpauze

We zien het steeds vaker: mensen die met elkaar buiten gaan wandelen in de lunchpauze. Als je hele dagen op kantoor zit, is het zeker aan te raden om lekker in je pauze te gaan wandelen. En als dat fysiek niet zo goed gaat, kun je bijvoorbeeld buiten op een bankje zitten.

3. Ga een strandwandeling niet uit de weg

Wanneer het koud is, maar zonnig, is het een goed idee om lekker uit te waaien op het strand. Ik ben er niet zo’n fan van, maar ik voel me wel stukken beter wanneer ik erna dan weer binnen zit met een cappuccino. Let wel op de wind. Uit je bh waaien is niet sexy.

4. Doe een buitenactiviteit voordat je met elkaar uit eten gaat

Het is heel verleidelijk om in de herfst en zeker in de winter vanuit huis of werk in je auto of het OV te stappen, en het liefst op 5 meter afstand van het restaurant uit te stappen of te parkeren. Maar doe eens het tegenovergestelde: ga eerst een buitenactiviteit doen voordat je weer met elkaar binnen gaat zitten. Een boswandeling of kitebuggyen/powerkiten op het strand. Echt waar, je waardeert dat wijntje bij de open haard erna alleen maar meer!

5. Ga overdag ook eens buiten sporten

In plaats van alleen maar binnen te sporten, kun je op droge dagen ook je fitnessroutine eens op het strand of in het park doen. Hardlopen vinden veel mensen zelfs vaak aangenamer wanneer het kouder is, omdat je dan minder zweet en niet dat oververhitte gevoel krijgt.

Leestip: Hoe overleef je de herfst en de winter?

6. Op bezoek? Ga eventjes met elkaar een frisse neus halen

 

Nu met Corona zal het elkaar bezoeken lastiger zijn. Maar als je dan bij elkaar op bezoek gaat en afstand houdt, blijft het vaak bij zitten op de bank. Of in een kring. En daar worden we loom van. Ik ga vaak gapen, dan word ik moe en dan wil ik op een gegevens moment zelfs slapen. Het is helemaal prima als je op een bepaald moment met een paar mensen die willen, lekker naar buiten gaat. Even een frisse neus halen. Een blokje om in de winter is super gezond.

7. Koop een daglichtlamp

Ik ga dit jaar een daglichtlamp kopen. Het lijkt me heerlijk om in december bij een apparaat te zitten die zonlicht simuleert en een aangename temperatuur produceert. Dit heeft een ontspannend effect op het lichaam waardoor je je energieker gaat voelen en de vermoeidheid enorm verlaagt. Yes, please! Waarschijnlijk wordt het deze, die niet al te prijzig is en goede beoordelingen heeft:

8. Van naar buiten gaan in de kou, vat je geen kou

Vaak denken mensen, dat in de kou zijn gelijk staat aan kou kunnen vatten. Dat is een misverstand. Alleen door een virusinfectie waarmee je besmet wordt door een ander, kun je verkouden of grieperig worden. Dus: is het koud, vriest het? En mis je het daglicht heel erg? Ga dan lekker een keer per dag naar buiten (kan ook in je tuin of op je balkon) en drink tijdens het middaguur daar dan lekker je bakje koffie of thee. Slurp je meteen ook dat daglicht op!

9. Wil je huisdier binnen spelen? Ga lekker de tuin in of het balkon op

Zodra je merkt dat je furry kind wil spelen in huis, gooi je je tuindeur/balkondeur open en verplaatsen jullie je snel naar buiten. Vooral doen tijdens het middaguur, want dan heb je het meeste zonlicht te pakken. Op de foto bovenaan deze blog zie je Lilly chillen nadat we met haar hengel op het balkon gespeeld hadden. Trouwens, huisdieren zijn goede raadgevers. Zij zoeken meestal ook het liefst de zon op.

10. Plaats een overkapping of tuinkamer in je tuin

Door een overkapping of tuinkamer te plaatsen kun je langer genieten van daglicht in je tuin terwijl je beschut zit.

10 x langer van daglicht genieten in de herfst en de winter

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Daglicht is mega belangrijk en net als sporten is het vaak afzien voordat we ons plannetje willen uitvoeren, maar hebben we een heerlijk gevoel als we weer thuis komen. Happy herfst en winter!

 

Welke tip spreekt jou het meeste aan?

 

*Dit artikel bevat een affiliate linkje.
*Foto bureau bij raam: by Toa Heftiba on Unsplash

2 Comments

  1. 28 augustus 2020 / 13:26

    Ik hoor steeds vaker dat men gaat lunchwandelen. Dat is nou echt multitasken!

  2. 2 september 2020 / 07:35

    Ik vind eigenlijk alle tips goed en de meeste pas ik dan ook al toe. Sowieso komen we met onze pomeriaan Sketch elke dag meerdere keren buiten, en ik merk altijd dat ik daar van opknap, ook al had ik van tevoren eigenlijk stiekem geen zin om naar buiten te gaan. Ook blijven we nu wat langer buiten zitten omdat we een overkapping hebben, dan zit je toch wat meer beschut.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *