Over dealen met een hernia: tips om positief te blijven

Over dealen met een hernia: tips om positief te blijven

Sinds eind februari 2018 heb ik een hernia. In mijn rug. Dat is nu dus inmiddels al drie maanden. En ik vind het vreselijk. En pijnlijk. Heel pijnlijk. Een van de ergste pijnen die ik tot nu toe meegemaakt heb. Zenuwpijn. En ik voel me belemmerd. Ik kan nergens heen. Autorijden lukt niet. Ik kan niet even ergens een kopje koffie drinken. Niet naar een vriendin toe. En toch zijn dit geen helpende gedachten wanneer je deze aandoening hebt. Sterker nog: ik merk dat in mijn geval stress nóg meer pijn oplevert. Wanneer ik positief blijf en vertrouwen heb, gaat het veel beter. Nog steeds pijnlijk. Maar niet meer hels. Positiviteit is voor mij dus belangrijk in mijn leven. Daarom in dit blog mijn tips om positief te blijven met een hernia!

Over dealen met een hernia: tips om positief te blijven

Wat is een hernia eigenlijk?

Hernia symptomen zijn

  • Zware druk/overbelasting op een tussenwervelschijf (Discus)
  • Hierdoor ontstaat een uitstulping van de zachte kern (Nucleus Pulposus) van de kraakbeenachtige tussenwervelschijf
  • Die uitstulping (Prolaps) drukt tegen het ruggenmerg of tegen een zenuw die daardoor geïrriteerd en/of ontstoken raakt
  • Dit veroorzaakt veel pijn die meestal in één been en voet trekt en daar heel heftig aanwezig is. In sommige gevallen voel je het zelfs in beide benen en/of de rug of bil(len)
  • Soms kan door de druk een zenuw niet meer goed functioneren. Dit kan tot gevolg hebben dat door de hernia ook een doof gevoel of tintelingen ontstaan (bijvoorbeeld in de voet of tenen).

Hernia

Oorzaak hernia

Er zijn meerdere oorzaken van een hernia

  • Zware rugbelastende werkzaamheden
  • Een plotselinge draaibeweging van de romp
  • Vertillen en/of verschuiven
  • Genetisch bepaald
  • Gebrek aan beweging en langdurig zitten
  • Een slechte spierconditie.

Bij mij is het vooral te wijten aan een gebrek aan beweging en langdurig zitten, met als logisch gevolg een slechte spierconditie. Ik heb altijd kantoorbanen gehad. Maar een kantoorbaan betekent natuurlijk niet dat je dan automatisch een hernia krijgt. In mijn geval wel. Ik zat veel te veel. En niet alleen op het werk. Ook naar mijn werk deed ik er gemiddeld een uur over om er te komen met de auto. Zittend. En dan weer ruim een uur terug door files…Zittend. En dan ‘s avonds te moe zijn om te sporten, dus bankhangen. Zittend of liggend. En daarna slapen. Liggend.

Met mijn volgende (kantoor)baan gaat dat dus echt veranderen. Ik wil ik dan ook ieder half uur achter de pc vandaan en gaan bewegen. Een kop koffie halen, een praatje met een collega maken, iets printen, iets uitzoeken etcetera. Op kantoor was ik nogal statisch…vaak op mijn plek te vinden. Wilde door, door en door. Mijn werk afhebben. Maar dat gaat veranderen. Ik moet met mijn rug gewoon heel veel afwisselen met staan, lopen, lekker wandelen (in de pauzes) en zitten.

Tips om positief te blijven

Een hernia hebben is zwaar. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Hoe kom je deze periode door? Hieronder 8 tips om positief te blijven:

Tip 1: zoek een goede fysiotherapeut

Ik heb gelukkig een hele goede gevonden dankzij een vriendin. Hij is heel aardig, gezellig, houdt net als ik van positiviteit (ook al ben ik dat nu soms een beetje kwijt), geeft antwoord op al mijn vragen en neemt de tijd voor me. Heel blij mee!

Tip 2: Stop met Googelen

Googelen om online info te vinden over een hernia is prima. Wat is het en wat zijn de oorzaken opzoeken bijvoorbeeld. Maar blijf er niet in hangen. Stop ermee wanneer je merkt dat je wanhopig wordt en aan het googelen bent omdat je het wilt oplossen. Omdat je er vanaf wilt. Wanneer je doorkrijgt dat je op zoek bent naar een quick fix, wordt het tijd om met Googelen te stoppen. Die is er namelijk niet. Een hernia kost tijd. Soms veel tijd.

Tip 3: Blijf bewegen

Ook al merk je na weken of maanden dat je nog steeds niets opgeschoten bent met de pijn. Blijf bewegen. Inmiddels is het bekend dat 6 weken op bed blijven liggen, zoals vroeger werd aangeraden, níet werkt. Je lichaam is gebouwd om te bewegen. Ik merk na drie maanden nog steeds niet heel veel verbetering. Maar dat is ok. Door constant licht te blijven bewegen (ik wandel zeven dagen per week 2 keer per dag 15 minuten, want langer lukt niet) wennen de tussenwervelschijven aan de ‘bounce’-beweging en je lichaam aan dagelijkse beweging.

Tip 4: Zoek positieve afleiding

Lees een leuk boek, kijk op Netflix naar comedy’s en stand up comedians. Kortom, zoek positieve en gezellige afleiding! Ik game nu ook een paar uurtjes iedere dag en luister tijdens het wandelen naar mijn favoriete muziek.

Tip 5: Paat erover met je partner of vriendinnen wanneer je het kwijt moet

Erover praten met dierbaren kan je helpen om dingen in perspectief te blijven zien. Deze periode is namelijk echt niet makkelijk.

Tip 6: Slaap voldoende

Dit is wel echt een uitdaging met een hernia. Ik sliep ‘s nachts erg slecht omdat bij mij de pijn dan ineens heviger aanwezig was. Het gaat nu gelukkig wat beter. Voldoende slaap is belangrijk zodat je lichaam sneller kan herstellen. Ook voor een positieve mindset is het belangrijk om genoeg te slapen.

Tip 7: Leer je hernia te accepteren

Een hernia is zoals ik al eerder benoemde, niet alleen een fysieke strijd maar ook een mentale. Ik kan alleen maar twee keer per dag 15 minuten buiten wandelen. En that’s it. Verder niets. Op het balkon zitten gaat niet. Zitten doet namelijk enorm veel pijn. Autorijden doet pijn. Lopen doet pijn. Staan doet pijn. Het enige dat niet veel pijn doet is op mijn zij liggen. Dus ik wissel staan, wandelen, zitten en liggen thuis veel met elkaar af. Maar het is vreselijk vermoeiend. Het kost energie. Je voelt je niet meer vrij, mar gevangen in je huis.

En toch is het heel belangrijk dat je het leert te accepteren. Dat geeft rust en ruimte voor herstel. Ook in je hoofd. En een positieve mindset is in een periode als deze echt heel belangrijk. Ik doe daarom elke dag mindfulness. En om mijn negatieve gedachten die ik er soms over heb de baas te kunnen, heb ik een positief zinnetje bedacht die ik dan tegen mezelf zeg. Ik probeer stress te vermijden. Goed voor mezelf te zorgen. Gezond te eten met veel groenten, zodat mijn lichaam de juiste voedinggstoffen binnenkrijgt. Ik neem vitamine supplementen. Magnesium bijvoorbeeld, speciaal voor de spieren. Ook heb ik een dagelijks ritme gecreëerd dat ik goed kan volhouden en waar ik me nu aan vasthoud. Want structuur is everything!

Tip 8: Ga iets oppakken dat je dagelijks kunt doen

Ook ben ik met een cursus Turks begonnen! Ik heb nu toch alle tijd en wanneer ik elke dag iets doe heb ik daar na mijn hernia alleen maar profijt van. Mijn vriend is Turks en dan kan ik op vakantie beter connecten met zijn familie. Woohoo!

 

HAPPY WEEK!

Heb jij nog tips
voor me?

Let me know!

Liefs, Amina

I'm Feeling Good logo

Volg mij: FacebookBloglovin’InstagramPinterestTwitterYoutube

4 Reacties

  1. Petra Lucas
    27 mei 2018 / 18:51

    Lieve Amina,

    Sterkte ik weet wat je door maakt, bij mij bijna 30 jaar geleden dat ik voor de 2e x geopereerd ben. En zou het zo weer doen. Wat ben ik verlost van heftige zeurende pijn die niemand kan beoordelen alleen degene die hem ook gehad hebben. Af en toe als ik te zwaar getild heb wordt ik terug gefloten maar dat mag. Heel heel veel sterkte en Bjarne -Vidar Wijn weet er ook alles van.

    Liefs Petra😘

  2. Sjoukje
    27 mei 2018 / 21:40

    Hi Amina,

    Wat pittig voor je! Wel heel mooi hoe je er mee omgaat.
    Heel veel sterkte!

    Sjoukje

  3. 28 mei 2018 / 06:28

    Wat goed dat je ondanks alle pijn en beperkingen zo positief blijft! Zo ken ik jou ook wel! Goed idee om een taal te gaan leren.

  4. 29 mei 2018 / 16:40

    Hmm ik vind het maar knap van je hoor, dat je zo positief blijft! En zo goed dat je zo fanatiek iedere dag wandelt. Ik zie het vaak in je insta stories voorbij komen en ik heb er echt bewondering voor hoe dedicated je bent!!
    En die cursus Turks vind ik zo gaaf! Kan je daar niet een keer een blogpost over schrijven?! Ik ben super benieuwd hoe je daar zelf mee aan de slag gaat, waar je tegen aanloopt en hoe ver je al bent. :-)
    Heel veel liefs, Florentine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *