Health | 6 Tips die jou van je telefoonverslaving afhelpen!

Health | 6 Tips die jou van je telefoonverslaving afhelpen!

In mijn artikel “8 Tips wanneer je niet kunt slapen” stipte ik al aan wat je kunt doen om je slaapproblemen aan te pakken. Een van mijn tips is om rond 21u al offline te gaan zodat je je dan kunt voorbereiden op de nacht. Maar deze tip werkt natuurlijk ook prima als je iets meer controle op je telefoongebruik wilt hebben! Want man, man, man, wat zijn we een partij verslaafd met z’n allen! De mobiele telefoon. We love it and we hate it. Maar dat laatste hoeft niet. Wanneer je iets bewuster met je gadget omgaat, scheelt dat al enorm veel. Hier mijn 6 tips die jou van je telefoonverslaving afhelpen!

Health | 6 Tips die jou van je telefoonverslaving afhelpen!

Wanneer ben je verslaafd aan je mobiele telefoon?

De definitie van een verslaving: Het niet kunnen beheersen van de drang tot het gebruik van die middelen waarvan men psychisch en lichamelijk afhankelijk wordt. Dit betekent dat je dus in het geval van je mobiele BFF om de haverklap je telefoontje dwangmatig tevoorschijn moet halen. Steeds maar moet checken of er iets is binnengekomen, zonder dat je daar zelfs een notificatie over hebt gekregen.

Wanneer het je leven begint te beheersen. Wanneer het je dagelijkse activiteiten begint te beïnvloeden. Je leven, je werk en je relaties lijden er dan onder.

Wat doe jij als je net wakker bent? Check je dan meteen je telefoon? Nog voordat je uit bed bent gestapt en gedoucht en ontbeten hebt? Dan ben je waarschijnlijk verslaafd. Wanneer je later op de dag elk half uur op je telefoontje moet kijken no matter what…dan ben je waarschijnlijk verslaafd. Wanneer je met een vriendin koffie zit te drinken die je al een tijdje niet gezien hebt, maar je ondertussen een enorme drang voelt om je Facebook te checken…dan ben je waarschijnlijk verslaafd!

No worries!

Geen zorgen! Met onderstaande 6 tips help ik jou van je telefoonverslaving af! Het is alleen wel even doorzetten en volhouden.

Tip 1: Niet meteen op je telefoon zitten als je net wakker bent

Je wordt net wakker van het alarm op je mobiele telefoon. Het blauwe felle licht gaat aan bij het uitzetten en je ziet allerlei notificaties. Als je je werk-SIM ook nog eens op je privé mobiel hebt staan, zie je ook al de eerste mailtjes binnenkomen van die overijverige collega’s die al om 06.15u beginnen. Oh. My. God! Je voelt je nu al gestrest!

Yes. Goedemorgen. Dit is dus níet de manier om je dag gezond te beginnen! Het eerste half uur zou in het teken moeten staan van rustig wakker worden, relaxed uit bed komen, opfrissen/douchen, eventueel mediteren en een gezond ontbijt klaarmaken. Het leven is tegenwoordig al druk genoeg, dus je dag positief en kalm beginnen is heel belangrijk.

Tip 2: Neem een echte wekker

Wanneer je merkt dat het gewoon niet te doen is om je telefoon meteen weer weg te leggen nadat je je alarm hebt uitgedrukt, is het tijd voor een goed alternatief. Een echte wekker. Je kunt overal hele leuke kopen voor weinig geld. Het geluid is waarschijnlijk een stuk onaangenamer dan het zoete en chille deuntje dat je nu op je telefoon hebt staan. Maar je bent in ieder geval niet meteen met onbelangrijke dingen bezig.

Tip 3: Hou de mobiele telefoon uit de slaapkamer

Zorg dat je geen slaap mist door je mobiele telefoon. Het is beter om je online leven buiten de slaapkamer te houden. Beter is het om bijvoorbeeld een echt boek te lezen. Ik verwijs weer even naar mijn eerder geschreven artikel: “Hoe leuk de e-readers, tablets en tv’s ook zijn, een boek lezen voor het slapen gaan is echt een stuk gezonder. Je kijkt namelijk niet direct in een lichtbron. Dim het licht in je slaapkamer en lees een paar bladzijden uit een mooi boek. Je ogen raken vermoeid en wanneer je dit elke avond doet, associeert je brein na een tijdje het lezen met slapen. Ideaal!”

Tip 4: Bescherm je productiviteit en privé met mobielvrije perioden

Op je werk

Je kunt onmogelijk gefocust zijn op waar je in het hier en nu mee bezig bent, wanneer je je constant laat onderbreken door een gadget. Ja. Besef het nog maar even. Het is maar een gadget waar we het hier over hebben. De bron van slaaptekort, psychische problemen en minder productiviteit…En we doen ons dit zelf aan.  Onze productiviteit daalt namelijk ontzettend snel door het steeds afgeleid worden. Stop daarom op je werk – op door jou gekozen mobielvrije perioden – je mobieltje in je tas en zet het geluid gewoon lekker uit.

Thuis & privé

Neem ‘m privé bijvoorbeeld niet mee de sportschool in. Daar ben je bezig met sporten en is je focus op je lichaam heel belangrijk. Je bent er voor jezelf bezig. En ook thuis is het een goede zaak om bijvoorbeeld vanaf 21u niet meer op je mobiel te kijken. Dan is het gewoon tijd om je dag langzaam af te bouwen. Je gezondheid en welzijn zouden in de avonduren het belangrijkste voor je moeten zijn.

Tip 5: Zet je telefoon uit in de auto

Multitasken. Een fabeltje. Geen mens kan het. Altijd zal één taak er onder lijden. Een tip is dus om vooral niet te telefoneren/appen/social media checken of voice recorden in de auto. Wanneer jij je ogen op je telefoonscherm hebt, kun je ze onmogelijk op hetzelfde moment op de weg hebben. En autorijden is echt serious business!

6 Tips die jou van je telefoonverslaving afhelpen!

Tip 6: Geniet van het nu

Tenslotte nog deze tip: geniet van het nu. Wat je ook doet en met wie je ook bent. Wanneer je met vrienden bent…het is zo ontzettend belangrijk om van die momenten te genieten. Je deelt verhalen, gesprekken, eten en je tijd samen met elkaar. Zo zonde als dat wordt onderbroken door het continue kijken op / checken van je telefoon.

Hoe ga ik ermee om?

De mobiele telefoon is een fantastische uitvinding die voor oneindig veel mogelijkheden heeft gezorgd. Maar het is ook een groot probleem geworden. Ik zie dat ook bij mezelf. Ik heb een enorme Instagram verslaving. Ik scroll veel te vaak door mijn feed om al die prachtige foto’s van anderen te zien. Mooie dingen zien is fijn. Maar het geeft soms ook enorm veel onrust. Wanneer ik dingen zie die mij inspireren bijvoorbeeld. Dan komt het soms wel eens voor dat ik om 03.00u ‘s nachts ineens uit bed glip om een blog te tikken. Dit valt me ook erg zwaar aan het ondernemerschap moet ik zeggen. Bij ieder rustig moment denk ik dat ik iets ‘moet’. Wat natuurlijk niet zo is. Zelfs nu ik een hernia heb. Wat natuurlijk van de zotte is. Maar dan zie je weer van alles voorbij komen en dan wil je ‘succesvol meekomen met de rest’ of zo. Daarom heb ik ook bijna alle notificaties uitgezet van mijn apps en zet ik mijn telefoon af en toe op vliegtuig modus. De juiste balans voor mezelf vinden voor wat betreft mijn mobiele telefoongebruik is nu mijn main goal. Daarom heb ik ook deze blog geschreven. Dan heb ik het voor mezelf ook weer even op een rijtje ;-)

 

 

HAPPY WEEK!

Heb jij nog
een goede tip?

Let me know!

Liefs, Amina

I'm Feeling Good logo

Volg mij: FacebookBloglovin’InstagramPinterestTwitterYoutube

4 Reacties

  1. 3 mei 2018 / 17:13

    Mijn telefoon gebruik ik als wekker, maar ik heb geen moeite om ‘m weg te leggen. Ook zet ik mijn wifi altijd uit als ik wil slapen, zodat ik niet wakker word van eventuele knipperende lampjes.

    • Amina
      Auteur
      8 mei 2018 / 10:35

      Wat goed Marloes! Ik ga ‘m denk ik ook wat vaker op vliegtuigstand zetten! xxx

  2. 8 mei 2018 / 17:40

    Goed artikel heb je hierover geschreven! Ik probeer ook heel goed te doseren en niet teveel online te zijn. Een goede balans is echt heel belangrijk. Wat lastig van die hernia trouwens, dat wist ik helemaal niet! Hoop dat je daar niet teveel last van hebt. Liefs

  3. 10 mei 2018 / 21:43

    Handige tips. Ik zou niet zeggen dat ik verslaafd ben aan mijn telefoon maar zit er wel vaker op dan ik soms zou willen. Dan leg ik het meestal gewoon weg en kijk er niet meer naar om….om het na een uurtje toch maar weer tevoorschijn te halen 😬

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *