Wat je echt moet doen als je wil afvallen!

Wat je echt moet doen als je wil afvallen!

Afvallen. Het blijft altijd ‘een dingetje’. Veel mensen denken dan vooral aan heel weinig eten en veel sporten. Het ligt toch echt iets genuanceerder dan dat. Het hoeft geen crashdieet te zijn. Én er is één ding dat superbelangrijk is tijdens het afvallen. Wat dat is? Dat lees je hier!

Afvallen – het kost tijd

Die snelle diëten die je gouden bergen beloven (en soms ook nog eens gigantisch duur zijn) werken vaak niet. Ja, op de korte termijn zijn ze feest. Maar op de lange termijn crash je vaak. Dat betekent dat je vaak toch weer op een mindere dag een hele zak chips naar binnen werkt.

Maar wat werkt er dan wel? En wat is die supertip tijdens het afvallen?

Infuser waterfles helpt bij het afvallen

Ik ga je niet te lang laten wachten. De supertip tijdens het afvallen (en eigenlijk sowieso elke dag wel) is water drinken. Drink elke dag minstens 2 liter water. En tijdens een hittegolf is dat minimaal 2 liter water. Persoonlijk vind ik water drinken niet zo makkelijk. En daarom maak ik water drinken leuk voor mezelf. Kies bijvoorbeeld voor een infuser waterfles. Dat is een waterfles met een uitneembaar filter waar je bijvoorbeeld vers fruit en/of mintblaadjes in kunt stoppen. Je drinkt veel makkelijker water als er een fruit- of kruidensmaakje aanzit. En met een paar ijsblokjes erbij is het ook nog eens heerlijk verfrissend. En gezond, want er zijn geen geraffineerde suikers aan toegevoegd.

Tip: deze heb ik en ik vind dit een van de mooiste infuser flessen ever:

en dit is het meest populaire waterflessen merk:

Waarom is water nou zo belangrijk?

Water is een heel effectief hulpmiddel is om af te vallen. Ons lijf bestaat voor meer dan de helft uit water. Gemiddeld verbruiken we ongeveer 2,5 liter water per dag door bijvoorbeeld te ademen en te zweten. Uit onze voeding halen we ongeveer 1 liter vocht per dag, maar die andere 1,5/2 liter moeten we dus zelf aanvullen. Buiten die aanvulling die nodig is, zorgt voldoende water drinken ervoor dat je minder honger hebt en stimuleert het de vetverbranding. Water drinken zorgt ook nog eens voor een broodnodige aanvulling van ons vocht omdat we toch een behoorlijk aantal keer per dag naar het toilet gaan. Water drinken is tenslotte een krachtig hulpmiddel om een gezondere huid te krijgen. Water drinken – mits niet te veel – heeft dus alleen maar voordelen! En toch lukt het ons vaak niet dit vol te houden…

Waarom houden we het water drinken vaak niet vol?

Ja, waarom houden we het niet lang vol? Of we houden het even heel goed vol, om na een paar dagen de glazen water weer voor een lange tijd vaarwel te zeggen en weer over te gaan op koffie, thee, fruitsappen en vaak nog minder gezonde dranken zoals fris en energy-troep! Doordat water smaakloos is vinden we het lastig om het water drinken vol te houden. Ook hoor ik vriendinnen vaak zeggen dat ze er veel sneller en vaker van naar de wc moeten en dat dat behoorlijk irritant kan zijn. Ik merk zelf dat ik bij 2 liter water drinken per dag (naast mijn thee en koffie) ook veel nodiger moet wat niet altijd fijn is – als je bijvoorbeeld nog een reis naar huis moet maken. Ook is het in de winter al koud genoeg en is de drang naar water drinken in dat jaargetijde veel minder dan in de zomer.

Ben je te zwaar? 8 x gezond afvallen

Wanneer je te zwaar bent en dat wil gaan aanpakken, kun je door middel van onderstaande 8 punten gezond afvallen:

  1. Verbrand meer dan je binnenkrijgt (door te bewegen, minimaal 30 minuten per dag licht intensief)
  2. Eet gezonder en licht verteerbaar
  3. Eet geen geraffineerde suikers (koek, snoep, hagelslag enz.)
  4. Eet levend voedsel (dat groeit aan een boom, een struik, in grond of (aan) een plant
  5. Eet zoutloos (weg met chips, snacks en gebruik minder/geen zout in je voeding)
  6. Geniet af en toe, maar zorg ervoor dat je dan niet gaat binge-eten. Zes dagen in de week gezond en de zevende dag alles eten is echt een fabeltje. Keep your eyes on the prize: afvallen
  7. Leer op te merken wat je eet (check de ingrediënten en lees de verpakking). Je bent nu eenmaal echt wat je eet
  8. eet meer eiwitten. Dat zit in bijvoorbeeld peulvruchten, tofu, tempeh, kwark, eieren, vis en gevogelte. Daarbij voorkomen eiwitten ook dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt (dat afvallen niet bevordert).

Wat je echt moet doen als je wil afvallen!

Ik hoop dat ik je met deze blog heb kunnen inspireren. En dat je op een gezonde manier afvalt. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat goed en gezond afvallen een jaar duurt. Dus neem rustig je tijd. En vergeet je waterfles niet ;-)

 

Heb jij nog een goede tip om af te vallen?

 

minimale

Delen:

6 Reacties

  1. Franny
    3 januari 2016 / 18:29

    Afvallen staat bij mij ook op nummer 1, niet zoveel moet eraf maar toch, blijft lastig! Water drinken doe ik al genoeg dus dat is geen probleem,
    Niet meer druk maken om dingen vind ik lastiger, volgens mij kom je daar niet zo makkelijk vanaf, ga het in ieder geval wel,proberen , en verder gewoon heerlijk genieten van alles in 2016!

    • Amina
      Auteur
      4 januari 2016 / 18:50

      Ga ik ook doen Franny! Misschien dat ik wel blogs kan maken over minder stressen, we zijn vást niet de enigen! :)

  2. 4 januari 2016 / 06:24

    Op naar maatje sexy! Daar proost ik op! Water met fruit of komkommer is heerlijk!!

    • Amina
      Auteur
      4 januari 2016 / 18:50

      Komkommer, yummmmm! Proost Natasja! xxx

  3. 4 januari 2016 / 06:30

    Zo’n fruit infuser staat hier ook nog op het lijstje! Hoewel ik wel twijfel, haha. Van sommigen hoor ik dat het alleen een lekkere geur afgeeft, maar geen smaak. Terwijl anderen juist wel een sterke smaak proeven, haha. Wel een goede manier om aan de liters te komen!

    • Amina
      Auteur
      4 januari 2016 / 18:52

      Hi Renske, als je er citroen of limoen partjes in stopt, ga je dat zeker wel proeven. Munt ook denk ik wel! Dank je wel voor je reactie xxx

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.