Onze schoonheidsidealen in de toekomst: DO’s of keiharde DON’TS?

Onze schoonheidsidealen in de toekomst: DO’s of keiharde DON’TS?

Een tijdje geleden bezocht ik de Beautybeurs 2015 in Utrecht. Het was zo gezellig en leerzaam om daar te netwerken en bloginspiratie op te doen. Lezingen waren er volop en ik bezocht een boeiende van Antoinette van den Berg (zie header foto), trend forecaster en eigenaresse van Future-Touch. Volgens haar zal de nabije toekomst er op beauty- en fashiongebied compleet anders uit gaan zien. Blijven onze huidige schoonheidsidealen DO’s of worden het keiharde DON’TS?

De lezing had de mooie titel “Future Vision”. Volgens Antoinette zullen de huidige beautyidealen verschuiven en zal er daardoor ruimte ontstaan voor nieuwe producten en services die dan hard nodig zijn.

ANTI-AGING PRODUCTEN GEBRUIKEN? EEN DON’T!

Ja! Je leest het goed! De antirimpelcrème gaat helemaal verdwijnen. Een mooie tegenstrijdigheid die ik ooit gelezen heb is dat wij mensen vechten tegen de ouderdom, maar tegelijkertijd zo oud mogelijk willen worden. Gek is dat eigenlijk. Volgens Antoinette zal het in de toekomst vooral gaan om het accentueren van de eigen schoonheid. Ouder worden is een zegen en zal worden omarmd!

Vitiligo model Chantelle Winnie - schoonheidsidealen verschuiven

IEDEREEN SLANK EN PERFECT? EEN DON’T!

Ben je dik, heb je aparte tanden, zit je onder de sproetjes of heb je een vervelende huidaandoening? Goed nieuws! Het zal niet meer worden weggepoetst, maar worden omarmd! We zien dit nu gelukkig al met het veelgevraagde model Winnie Harlow die ontzettend trots is op haar huid en campagnes heeft weten binnen te slepen voor Diesel en Desigual. Mét de huidaandoening Vitiligo, waarbij pigment uit haar huid verdwijnt en langzaam plaats maakt voor witte vlekken. En zeg nou zelf: ze is toch ook prachtig?

Acne Studios Frasse Johansson

MANNEN DIE MANNENKLEDING DRAGEN EN VROUWEN VROUWENKLEDING? EEN DON’T!

“Third gender” of het “derde geslacht” is het concept dat individuen niet als vrouw en ook niet als man in te delen zijn. Oftewel: sexloos. Dus dat het allemaal niet meer uitmaakt wie wat draagt. Mannen en vrouwen kunnen dus gewoon elkaars kleding dragen, no problem en wel zo makkelijk. Volgens Antoinette gaat dit ook echt een trend zijn. Het modehuis Acne Studios kwam in de zomer van 2015 met een prachtige campagne waarin de zoon van designer Jonny Johansson te zien is in vrouwenkleding. De ‘next gen’ fashionliefhebber zal er niet om geven dat iets bestempeld wordt als mannen- of vrouwenkleding. Hij of zij zal meer kijken naar de stijl, de vorm en het karakter van een kledingstuk. Daar zal kleding in de toekomst op beoordeeld en uitgekozen worden en dat zal minder afhangen van schoonheidsidealen. Als je naar de foto van Frasse kijkt kun je het je misschien niet voorstellen, maar dit zal volgens Antoinette het modebeeld gaan bepalen. Als vrouw hoefde je 100 jaar geleden echt niet met een strak giletje over een blouse aan te komen. En als vrouw een kortgeknipt kapsel in die tijd?  Hell no! En kijk nu eens: het zijn beide zeer populaire en veel voorkomende trends. Schoonheidsidealen verschuiven dus inderdaad heel snel en volgens Antoinette wordt genderloos shoppen hot en gaan er ook zeker Crossed Dressed winkels komen! Tijdens de lezing laat ze ook nog even mooie foto’s zien van transgenders die steeds meer sophisticated worden geportretteerd. En niet meer als een soort freaks. Gelukkig maar! Ik vind die foto’s van Frasse trouwens echt top. Ze stralen kracht uit en daar houd ik van. Hoe hij daar staat met die getailleerde jas (en WAT een MOOIE JAS!), sieraden en bril. Even wennen misschien…maar zo mooi!

 

“I’ve seen this new generation’s attitude to fashion where the cut, the shape and the character of the garment is the crucial thing, rather then seeking approval from society or to follow set norms” — Jonny Johansson

 

acne-studios-fw15-campaign-1-1

HEEL BENIEUWD

Ik ben heel benieuwd of deze trends zich daadwerkelijk gaan ontwikkelen. Sommige schoonheidsidealen zijn zo hardnekkig dat ik me afvraag of dat ooit zal veranderen. Zoals anti-aging crème niet meer gebruiken bijvoorbeeld. Of dat je jezelf mag omarmen hoe of wie je ook bent, terwijl dat ‘ideaalbeeld’ van de perfecte man en vrouw je elke dag weer om de oren wordt geslagen in de media. Het is nog steeds een struggle voor veel mensen om andere mensen die anders zijn of er anders uitzien te accepteren voor wie ze zijn en ze meteen te omarmen.

Wat ik wel absoluut weet is dat ik Antoinette een heel bijzonder mens vind, die echt van mensen houdt en enthousiast het mooie en unieke in de mens weet te vertalen naar forecasts en trends in de toekomst! Dank je wel voor de mooie lezing Antoinette :) Keep up the good work!


Bron foto header: Antoinette van den Berg
Bron foto Winnie Harlow: Evren Kalinbacak / Shutterstock.com
Bron foto’s Frasse Johansson: Acne Studios Sweden

 

Wat vinden jullie van deze verschuivingen van

de huidige beautyidealen? 

Digitale handtekening blog

Volg mij: FacebookBloglovin’InstagramPinterestTwitterYoutube

4 Reacties

  1. 23 januari 2016 / 23:20

    Leuke blogpost. Ik ben zo ie zo niet van de anti aging producten. Echt slecht voor je huid, dit doe je alleen met natuurlijke middelen als je het echt nodig hebt. Ik zie dat veel jongeren heel jong beginnen wanneer ze 18 zijn so not done dit.

    • 23 januari 2016 / 23:47

      Hi Sherry, wat leuk dat je mijn blog bezoekt en thanks voor het compliment! Wauw, dat wist ik niet. Wat jong! xxx

  2. 26 januari 2016 / 22:02

    Het zal denk ik erg wennen zijn. :)
    Ik ben zelf groot fan van “niet perfecte” uitstralingen.
    Een man in een jurk/rok? Zal even wennen zijn, maar whatever floats their boat! ;)

    • 26 januari 2016 / 23:39

      Hiii, leuk dat je even langs komt Dianda en dat je mijn blog hebt gelezen! Ik vind een model met Vitiligo ook al heel vooruitstrevend, in dit “perfecte” tijdperk. Let’s see what the future brings! :) Xxx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge